01/02/2016 - 13:11

#إسلام_جاويش.. اخرس عشان تعيش

ودشن النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي وسوم #الورقة و#إسلام_جاويش و#الحرية_لإسلام_جاويش، للسخرية من النظام والتضامن مع جاويش.

#إسلام_جاويش.. اخرس عشان تعيش

اعتقل الأمن المصري، أمس الأحد، رسام الكاريكاتور إسلام جاويش، صاحب صفحة "الورقة" على موقع التواصل "فيسبوك"، من مكان عمله في شركة "إيجبشن نتوورك لتكنولوجيا المعلومات" في مدينة نصر بالقاهرة.

 واتهم الأمن المصري جاويش بحيازة "راوتر" ونسخة غير أصلية من نظام "ويندوز" لتشغيل حاسوبه الشخصي، بعد رسمه لرسومات مسيئة للسيسي.

وغضب الإعلامي المصري، عمرو أديب، المعروف بتأييده للسيسي، إثر اعتقال السلطات المصرية لجاويش، حيث سخر بشدة من الأمن المصري عبر برنامجه "القاهرة اليوم" الذي "يستند على رسام شاب" تاركا "القطط السمان" بجميع قطاعات الدولة.

ودشن النشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي وسوم #الورقة و#إسلام_جاويش و#الحرية_لإسلام_جاويش، للسخرية من النظام والتضامن مع جاويش.

وسخر الحقوقي المصري جمال عيد من اعتقال الأمن لجاويش في تغريدة على موقع "تويتر" قال فيها إنه: "للأسف فعلا في مشكلة في شباب مصر، بدل ما يسرق أو ينهب أو يسجل مكالمات أو حتى يقتل وكلها حاجات فيها تصالح،

بيرسموا أو يتظاهروا!".

وقال أيضا: "دون فتح تحقيق، دون جريمة، دون سبب، #إسلام_جاويش حيبات في القسم وبكره التحقيق،

السبب المعتاد من سنين: انتظار تحريات أمن الدولة!".

وشارك الناشط أنور رسمة كاريكاتورية ساخرة من السيسي واعتقاله لجاويش بعنوان "اللي بيخافو من ورقة إسلام جاويش"، يظهر فيها الرئيس المصري مختبئا خلف أحد عناصر الشرطة، والذي يبدو خائفا أيضا، بسبب ورقة يحملها الرسام الشاب.

وكتب محمد عمر على حسابه في "تويتر": "مش عيب تبقى كبير كدة و تخاف من #الورقة".

وقال حساب يحمل اسم "الخايب المحجوز"، ساخرا، في تغريدة على الموقع: "طب عشان أرضي ضميري هل لو عملت unlike لصفحة #الورقة #إسلام_جاويش ما يتقبضش عليا ويعتبر ده تصالح مع الدولة؟! #سؤال #أريد_حلا #مباحث_الإنترنت".

أما حسام شاهين فقال: "يا دولة أضعف من الحروف

من ورقة صفرا مسطَّرة

مرسوم عليها بالقلم الرصاص

يا حكومة أضعف من السكات

#الورقة  تهمة  #اسلام_جاويش".

وسخر تامر مبروك من نظام السيسي قائلا في تغريدة على الموقع: "إحنا عندنا كدة 2 ضد الوطن

#أبلة_فاهيتة

#الورقة

أين قانون مكافحة الإرهاب يا دولة؟".

وغرد بكّار: "حقيقي كفاية قرف وعك من الدولة عشان حرفيا بنبهر العالم كل ساعة بوساخة ومستوى جديد من الانحطاط #الحرية_لإسلام_جاويش".

وقال آخر ساخرا: "قانون جمهوري بالقبض على كل من شاف الرئيس السيسي ولا صلاش عالنبي #الحرية_لاسلام_جاويش".

وعلق ميشيل على "سخافة" التهعمة التي ألصقها الأمن بجاويش: "ملحوظة إنت لو جبت بيل جيتس شخصيا وقلتله أنا قبضت على واحد وحبسته عشان بيستخدم نسخة ويندوز غير مرخصة مش بعيد يشخرلك #الحرية_لاسلام_جاويش".

وكتب عز الدين محمد في تغريدة: "حبسوا إسلام جاويش

حبسوه على شوية رسومات ومناقيش

يعني حبسوه على مفيش

غلطان يا إسلام

اخرس عشان تعيش

#الحرية_لاسلام_جاويش

#الورقة".

 

التعليقات