في عيد الكفتة.. سنة حلوة يا أوهام

في عيد الكفتة.. سنة حلوة يا أوهام

احتفل رواد مواقع التواصل الاجتماعي، بعيد 'اختراع القرن'، ساخرين من الجهاز المصري لعلاج الإيدز بالكفتة، 'للمخترع' اللواء عبد العاطي بإشراف 'القوات المسلحة'، مرددين عبارات: 'هابي بيرث داي تو يو كفتة.. سنة حلوة يا عبد العاطي.. سنة حلوة يا فنكوش.. سنة حلوة يا أوهام'.

وادعى الإعلامي محمد الغيطي، في الذكرى الثانية للكفتة، أن الجهاز حقيقي، وأنه أرسل بنفسه المرضى للعلاج وشفوا من الفيروس، حيث بشر المصريين بشفا 40-50 في المئة من المصابين. كما أكد الغيطي أن القوات المسلحة مستمرة في علاج المصابين الذين وصل عددهم لـ22 مليونا حسب تصريحه.

وهاجم الغيطي العالم المصري عصام حجي والإعلامي باسم يوسف، لسخريتهما بالجدهاز، كما واتهمهما بالعمالة وزيارة إسرائيل وتحديدا تل أبيب سرا، متسائلا: 'يوسف وحجي عملوا إيه للبلد؟ عالجوا حد؟ مش وراهم غير السخرية واحنا عرفناكم السخرية ياحتة عيل إنت وهو ببامبرز'. وتابع سخريته من حجي: 'لا عالم في ناسا ولا نيلة تلاقيه بيعملهم قهوة في ناسا وآخره موظف تقني'.

وقال الإعلامي المصري يوسف الحسيني في الذكرى الثانية للكفتة ساخرا: 'أنا عايز أهني جموع الشعب المصري وأهني اللوا عبد المعطي بالذكرى السنوية الثانية لجهاز الكفتة.. يعني عايزين نقول قد كدة جهاز الكفتة أثرى حياتنا في مصر وأثرى الواقع العلمي في مصر.. تحدث عنه العالم وصار مضربا للأمثال.. أصبحت مصر تصنعه بنسبة 100 في المئة وبتصدره للعالم كله.

جهاز الكفتة ساهم في شفاء مليون مريض على الأقل لحد دلوقتي.. سيادة اللوا أو الدكتور.. مش عارف صراحة هو لوا ولا دكتور.. الأستاذ عبالعاطي معاه جهاز الكفتة.. أنت هتدخل الفيروس منه يخرج صباع كفتة من الناحية التانية'.

وسخر الطبيب والإعلامي المصري، باسم يوسف، قائلا في إحدى تغريداته على موقع التواصل الاجتماعي 'تويتر': 'اليوم الذكرى السنوية على الإعلان الأسطوري لجهاز الكفتة. أسرار تنشر لأول مرة. تعرف على السر داخل جهاز الكشف عن الفيروسات. شاهد قبل الشقط'.

وسخر ميزو قائلا: 'تحس إن جهاز الكفتة ده كان اختبار لمستوى ذكاء المواطنين الشرفاء قبل ترشيح السيسي ولما صدقوا الحكاية بقى سهل إنهم يصدقوا أي كلام في أي اتجاه'.

اقرأ أيضًا| فنانون مصريون: معا لخدش الحياء العام (صور)

وعلق حجي ساخرا: 'شفت الجهاز، وفتحته ولاقيت فيه إريال طالع منه سلكين، ومتوصل بقاعدة من البلاستيك، وكان فيه حجر، والمختصين وقتها قالولي ده حجر 'مكي' بيساعد في لقط الإشارات اللي بتيجي من الفيروسات، والجهاز أصلا ما كنش فيه أي شيء إلكتروني أو كهربائي'.

 



في عيد الكفتة.. سنة حلوة يا أوهام

في عيد الكفتة.. سنة حلوة يا أوهام

في عيد الكفتة.. سنة حلوة يا أوهام

في عيد الكفتة.. سنة حلوة يا أوهام

في عيد الكفتة.. سنة حلوة يا أوهام

في عيد الكفتة.. سنة حلوة يا أوهام