26/12/2016 - 13:20

#الشيخة_أماني: "غلاء الأسعار اختبار من الله"

انتشر مقطع فيديو على مواقع التواصل الاجتماعي يبين الشكل الذي اختارته الإعلامية المصرية أماني الخياط، المطرودة منذ نحو عامين من قناة ONTV بعد سلسلة من الفضائح الإعلامية، للعودة إلى القناة المصرية التي يمتلكها رجل الأعمال المؤيد للنظام.

#الشيخة_أماني: "غلاء الأسعار اختبار من الله"

انتشر مقطع فيديو على مواقع التواصل الاجتماعي يبين الشكل الذي اختارته الإعلامية المصرية أماني الخياط، المطرودة منذ نحو عامين من قناة ONTV بعد سلسلة من الفضائح الإعلامية، كان أبرزها إساءتها للشعب المغربي، والتي كادت أن تتسبب بأزمة دبلوماسية بين مصر والمغرب، للعودة إلى القناة المصرية التي يمتلكها رجل الأعمال المؤيد للنظام، أحمد أبو هشيمة.

إذ طالبت أماني الشعب المصري، بكل ثقة واستعلاء ووصاية منحتها لنفسها على شعبها، 'ماحدش يقولي البسطاء، لأنهم لازم يفوقوا ويستحملوا، والطبقة المتوسطة اللي عاوزة تشتري حاجة واثنين لازم يبطلوا'.

وفسرت أماني تردي الحالة الاقتصادية، وغلاء الأسعار الذي يعاني منه السواد الأعظم من الشعب المصري، 'ده اختبار من ربنا علشان نثبت إننا مؤمنين وما حدش ينفع يعترض'.

ودافعت أماني عن السيسي، ونفت أماني أن يتحمل هو أو حكومته مسؤولية تردي الأوضاع الاقتصادية، ونسبت الأزمة إلى اختبار إلهي سماوي للشعب المصري كله، 'اياكم تشتكوا من الأسعار لأنها اختبار من ربنا وبلاش تجرحوا مشاعر السيسي، لأنه حاسس لإنكم مافهمتوش إن اللي بيحصل اختبار من عند الله'.

وأضافت 'مافيش حل لإن اللي بيحصل ده من عند ربنا ولازم ماناكلش كامل طاقتنا حتى لا نفتح مدخل للشيطان، ولازم نعمل زي المسلمين الأوائل اللي جاعوا'.

ثم وصفت الدكتورة فايزة التي حاولت تقبيل يد السيسي: 'هو ده الإمارة من السماء علشان تهدى عواطفه لإنكم مش فاهمين إن اللي بيحصل لكم ده من الله'.

واستقبل رواد مواقع التواصل الاجتماعي كلام 'الشيخة' أماني بالسخرية، إذ غرّدت نيفين على 'تويتر' تقول:

'أماني الخياط تعيد أمجاد الإمام أحمد فى اليمن لما كان بيدهن نفسه بالفسفور ويعتلى الجبل ليتحدث إلى الشعب'.

بينما سخرة فاطمة من الخياط قائلة: 'شوف يا أخي الشعب المفتري!! عايز ياكل ٣ مرات... أبوك مات م الجوع تقوم تعيش أنت ف الفشخرة دي يا ولة'.

 

التعليقات