24/01/2016 - 12:30

مصر بتفرح بـ"إيموجي السيسي"

شارك المصري صفي الدين عبد الرشيد (24 عاما)، على صفحة تحمل اسم فنان مش مشهور، خصصت لنشر أعمال فنانين شباب لم يعرفوا بعد على الساحة الفنية، منشورا بعنوان "فنان بس مش مشهور"، شارك فيه رسوما تعبيرية بصيغة إيموجي، صممها بنفسه لتشبه الرئيس

مصر بتفرح بـ"إيموجي السيسي"

شارك المصري صفي الدين عبد الرشيد (24 عاما)، على صفحة تحمل اسم 'فنان مش مشهور'، خصصت لنشر أعمال فنانين شباب لم يعرفوا بعد على الساحة الفنية، منشورا بعنوان 'فنان بس مش مشهور'، شارك فيه رسوما تعبيرية بصيغة 'إيموجي'، صممها بنفسه لتشبه الرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، مستوحيا الشكل والكلمات من خطابات الرئيس المصري، ليشكل بذلك 'إيموجي السيسي'.

وكتب عبد الرشيد تحت أحد الرموز: 'ميصحش كدة' وتحت آخر'مصر بتفرح' و'إنتو مش عارفين إنكو نور عينيا ولا إيه؟' و'مسافة السكة' و'أنا ببصلك بتفاءل' و'اللي ميرضيش ربنا إحنا معاه وبندعمه'.

يذكر أن عبد الرشيد اقتبس بعض العبارات في رسوماته من خطابات السيسي، وبعضها الآخر من السخرية التي أحاطت بها بين المصريين على شبكات التواصل الاجتماعي، لكن هذه الرسومات سرعان ما اختفت من صفحة الـ'فيسبوك' بعد نشرها. 

وقال عبد الرشيد في منشور على حسابه الخاص في موقع "فيسبوك": "في إيفنت باسم فنان مش مشهور.. بيساعد الناس في الانتشار وإن فنهم يوصل.. بعض الأصدقاء رشحوني فدخلت امبارح بالليل وحطيت الصور دي وكتبت كده بس:
"مش فنان بس مشهور".. صحيت الصبح لقيت البوسط ممسوح الحمد لله أنا مكنتش قاصد أضايقهم .. كنت عايز أحط حاجتي بطريقة ذكية وده من ضمن فني بس واضح إني كنت غبي وضايقتهم.. أبلغوهم أسفي".

اقرأ أيضًا| باسم يوسف يدين الاختطاف والاختفاء القسري: #افتكروهم

التعليقات