جوقة المصفقين... وساويرس يذكر السيسي بالمخلوع مبارك

جوقة المصفقين... وساويرس يذكر السيسي بالمخلوع مبارك

أثارت مداخلة رجل الأعمال المصري، نجيب ساويرس، على فضائية 'دريم 2'، الكثير من الجدل في الشارع المصري، بعد تحذيره للرئيس عبد الفتاح السيسي، من مواجهة مصير الرئيس المخلوع، محمد حسني مبارك.

وكان ناشطون على شبكات التواصل الاجتماعي، المداخلة الهاتفية التي أجراها ساويرس، معقبًا بها على الأزمة التي جمعته مع أعضاء الحزب الوطني، حيث أبدى تعجبه من حزب المصريين الأحرار الذي أسسه، إلى جوقة مصفقين للحكومة.

وقال ساويرس في مداخلته، 'مش معقول الحزب الليبرالي اللي أسسته يتحول لحزب وطني يؤيد ويصفق للحكومة اللي تقول شمال يبقى شمال، ويمين يمين.

وأضاف ساويرس واصفًا الذين وقفوا وراء خلعه، 'دول مزقوقين، وأكيد حد وراهم مش ممكن يكونوا لوحدهم... مش فاهم ازاي يختار مجلس الشعب لرئاسة لجنة حقوق الإنسان واحد متهم بالتعذيب. ده يخلي صورتنا برة عاملة ازاي؟'.

وسأل وائل الإبراشي ساويرس بعد مداخلته، حول اتهام رئيس الحزب، عصام كامل، بالتخابر مع جهات أجنبية، حيث رد ساويرس قائلًا 'لو عندو حاجة يوديها ويطلعها، هو بيقول إنه مسجلي 3 مكالمات، وده اعتراف منه بالتجسس، وده غير قانوني، ولو قادر يطلع التسجيلات دي، واللي بيته من قزاز ميحدفش الناس بالطوب'.

وتابع ساويرس 'مش معقول بعد ما عملت الحزب بعد الثورة عشان يقف ضد الجماعة الوحيدة المنظمة، يحولوه لحزب وطني، ويعملوا زي مبارك لما قال عندي خمسة مليون في الحزب، وخليهم يتسلوا... وشفنا مصير مبارك بقى إيه'.

وأضاف ساويرس في مداخلته 'الناس اللي بتنافق النظام وقت الجد، مش هيلاقيهم جنبوا وهيوصلوا زي مبارك يلاقوا نفسهم لوحدهم'.

ملف خاص | الانتخابات المحلية 2018